Miesięcznik
pokładowy |
Pociągi w "komórkach"
Jeszcze kilka miesięcy temu,
aby dowiedzieć się o godzinie odjazdu pociągu trzeba było jechać na dworzec, lub próbować
dodzwonić się do informacji kolejowej. Dzisiaj wystarczy wysłać SMS-a pod numer 7117, by po
kilkunastu sekundach otrzymać dane o interesującym nas połączeniu. System działa niezawodnie
i jest bardzo prosty w obsłudze. Jeśli masz przy sobie telefon komórkowy, sprawdź to natychmiast.
Działający od 1 października br. serwis PKP SMSInfo służy do wyszukiwania informacji o
bezpośrednich połączeniach kolejowych. Informacje udzielane są za pośrednictwem krótkich
wiadomości tekstowych (SMS). Żeby połączyć się z naszym serwisem wystarczy mieć
telefon komórkowy - mówi Stanisław Plewako, dyrektor Biura Strategii i Marketingu "PKP Informatyka"
sp. z o.o. - Wyobraźmy sobie sytuację dwóch osób spacerujących, na przykład, po molo w Sopocie.
Obie osoby wieczorem wybierają się na drugi koniec Polski. Jedna z nich musi wcześniej jechać na
dworzec, by dowiedzieć się, o której odchodzi pociąg, druga posiadająca "komórkę",
korzysta z PKP SMSInfo i nie przerywając spaceru w ciągu kilkunastu sekund dostaje wiadomość o
odpowiednim pociągu. Opłata za taką informację wynosi tylko 1 złoty.
Wysyłając SMS-a musimy jednak pamiętać, że porozumiewamy się z maszyną, dlatego
pytanie musi być odpowiednio sformułowane. Aby uzyskać informacje o odjazdach pociągów z danej
miejscowości, należy wysłać pod numer 7117 SMS-a następującej treści: PKP STACJA
WYJAZDOWA STACJA DOCELOWA. Dla przykładu, aby uzyskać informację o najbliższych pociągach z
Warszawy do Krakowa, należy wysłać wiadomość: PKP WARSZAWA KRAKOW. Na ekranie telefonu
wyświetlą się godziny odjazdów trzech kolejnych pociągów, które ruszą w najbliższym
czasie po wysłaniu SMS-a, oraz godziny przyjazdu na stację docelową, rodzaj pociągu i informacje
o konieczności rezerwacji miejsc. Jeżeli chcemy dowiedzieć się o połączeniach w innym
czasie, to po napisaniu nazwy stacji docelowej, musimy na klawiaturze telefonu po kolejnej spacji,
"wystukać" godzinę i datę, która nas interesuje. Godzinę piszemy w formacie
czterocyfrowym (np. piętnasta czterdzieści pięć: 1545), a datę w formacie
sześcioznakowym ( np. 15 grudnia 2001 to 151201).
Baza danych stworzona przez inżynierów "PKP Informatyka" Sp. z o.o. na razie zawiera tylko relacje
bezpośrednie między 150 stacjami na terenie Polski i stolicami europejskimi naszego regionu: Berlinem,
Bratysławą, Budapesztem, Kijowem i Wiedniem. Wkrótce przewidywane jest dołączenie
następnych stolic sąsiednich państw: Pragi i Wilna. Rozkłady jazdy są na bieżąco
aktualizowane. W niedalekiej przyszłości system ten zostanie połączony z serwerem
obsługującym internetową wersję rozkładu jazdy pociągów i system PKP SMSInfo będzie
informował o wszystkich połączeniach kolejowych w całej Europie, włącznie z
przesiadkami, planowaniem podróży, rezerwacją i sprzedażą biletów.
Innym, opartym na zupełnie innej zasadzie działania, aczkolwiek równie interesującym
rozwiązaniem jest system informacji o ruchu pociągów zawarty na stronie WAP. System WAP jest uproszczonym
internetem, z którym można się łączyć telefonami komórkowymi posiadającymi
wbudowaną tę funkcję. Jest to serwis o większych możliwościach, ponieważ zawiera
połączenia między ok. 60 tys. miast w całej Europie, a także podaje informacje rozszerzone o
połączenia z przesiadkami.
System WAP-owski ze swej internetowej natury nie jest związany z konkretnym operatorem GSM. Można z niego
skorzystać również za granicą, zarówno z polskiego telefonu w tzw. roamingu, jak również z
telefonu w sieci zagranicznego operatora. Istotną jego zaletą jest możliwość
posługiwania się stronami w języku polskim bez względu na kraj, w którym się znajdujemy.
Dlatego nawet szukając połączeń za granicą najwygodniej wystukać na klawiaturze polski
adres WAP.PKP.PL. System ten jest na tyle "inteligentny", by właściwie odczytać polskie
nazwy zagranicznych stacji oraz wpisy bez polskich znaków. Wystarczy zatem wejść na stronę wap.pkp.pl
i w odpowiednie okienka wpisać interesujące nas połaczenie, np.: Torun Turyn
Następnym krokiem po wprowadzeniu SMS-owych i WAP-owskich rozkładów jazdy będzie
możliwość rezerwacji miejsc i sprzedaży biletów tą samą drogą - dodaje dyrektor
Plewako.
Maciej Martyniak
"PKP Kurier" - grudzień 2001,
Kurier Wileński, 10 stycznia 2002 r.